Mesto Sereď vám prináša servis vašich najčastejších otázok a odpovedí v súvislosti s uzáverou mosta.
Kedy na diaľnici a v meste pribudnú dopravné tabule informujúce o zmenách dopravy v súvislosti s uzáverou mosta?
Slovenská správa ciest, ako zhotoviteľ tohto značenia informoval, že označenie obchádzkovej trasy je v procese schvaľovania na Okresnom úrade, značky sa vyrábajú a v najbližších dňoch by mali byť osadené.
Kedy bude peším umožnené prechádzať cez uzatvorené koľajisko?
Primátor mesta požiadal železnice o oficiálne umožnenie prechodu, avšak žiadosti vyhovené nebolo. Železnice nás informovali, že podľa zákona takéto povolenie vydať nemôžu, nakoľko i keď na trati platí výluka, dráha je stále v prevádzke a je na nej stále živé elektrické vedenie. Stále teda platí, že prechod cez koľajisko je zakázaný.
Aký je časový harmonogram opravy mosta?
Vyhlásenie verejného obstarávania na zhotoviteľa stavebných prác predpokladá investor v roku 2023 a začiatok stavebných prác v prvom štvrťroku 2024. Informoval o tom hovorca SSC Martin Guzi. Doba následnej realizácie samotnej opravy je ohlásená na približne jeden rok.
Čo robí mesto pre to, aby SSC považovalo opravu mosta za prioritu?
Mesto Sereď je v tomto prípade dotknutou stranou, procesy iniciujeme, avšak reálne ich rýchlosť nevieme ovplyvniť. Mesto veľmi aktívne urguje SSC, následosť krokov si však musí riadiť samotný investor.
Bude na úseku diaľnice Sereď – Dolná Streda potrebná diaľničná známka?
Áno. Diaľničná polícia žiadosti mesta o vyňatie tohto úseku diaľnice zo spoplatnených úsekov nevyhovela, na základe aktuálnej Mimoriadnej situácie však žiadame o udelenie výnimky nanovo.
Ako sa dostanem do a z práce?
Posilnená autobusová doprava je zabezpečená mestom Sereď. Prvý ranný spoj z mesta (zastávka na Cukrovarskej ulici pri trafike Pluto) vychádza o 5.20 ráno. Výstup je pri IDC Holding. Všetky spoje sú uvedené v grafikone. Požiadavky obyvateľov na úpravu grafikonu sumarizujeme a po ich vyhodnotení sa môže aktualizovať.
Prečo ste sa nepripravili na túto situáciu skôr?
Stav mosta a možnosť jeho zatvorenia mesto komunikovalo už dávnejšie. Primátor zorganizoval verejné stretnutie, na ktorom veľmi podrobne informoval o možnostiach, aké reálne mesto v tejto situácii má. Sereď je v prípade obnovy mosta ponad železnicu "len" dotknutou stranou. Investorom a správcom je Slovenská správa ciest.
Ako sa dostanem na cintorín alebo na Kasárenskú ulicu?
Na Kasárenskú ulicu aj na cintorín sa dostanete, treba prísť zo strany od Trnavskej, resp. Bratislavskej ulice.
Kedy bude vybudovaná lávka pre peších?
Lávka je súčasťou projektu obnovy mosta ponad železnicu, ktorý má v kompetencii jej správca, teda Slovenská správa ciest (SSC). Nakoľko sa aktuálne jedná o havarijnú situáciu a nie o odstávku mosta v súvislosti s jeho obnovou, projektovaná lávka nie je, rovnako ako celý projekt obnovy mosta, pripravená k realizácii. Lávka pre peších a cyklistov nebude nutná v prípade, ak SSC urgentne zabezpečí podopretie mosta. Most bude tým pádom slúži ako dočasná lávka.
Staráte sa o to, aby sa ľudia dostali do práce, ktorú majú v druhej časti mesta?
Snažíme sa komunikovať so všetkými zamestnávateľmi v časti mesta za mostom a podoba dnešného grafikonu je prispôsobená najčastejším požiadavkám zo strany firiem.
Nie je náhodou most rizikom aj pre vlaky?
Intenzívne sme komunikovali aj so zástupcami železníc, ktorí aj na základe mestom Sereď vyhlásenej mimoriadnej situácie následne pristúpili k výluke na trati Sereď – Gáň z prevádzky. Náhradná autobusová doprava bude jazdiť medzi vlakovými stanicami Sereď – Galanta.
Kde sa dozviem o časoch odchodov mimoriadnych autobusov?
Grafikon bol priebežne aktualizovaný. Je zverejnený tu. Grafikon bude zverejnený na zastávkach mimoriadnej linky, na www.sered.sk a seredskenovinky.sk.
Nemohol zostať most otvorený aspoň pre peších a cyklistov? Ako to, že v jeden deň bol bezpečný aj pre autá a na druhý deň už nie je bezpečný ani pre peších?
SSC vykonávala kontroly mosta pravidelne. Nakoľko sme dňa 11. 5. 2023 mali k dispozícii informáciu od statika, že môže dôjsť k náhlemu zrúteniu mosta, nikto z kompetentných si nedovolil nerešpektovať takúto výzvu k okamžitému uzatvoreniu mosta. Pri takto výraznom poškodení a tomto type mostnej konštrukcie mohlo dôjsť k okamžitému kolapsu.